نحوهی برگزاری آزمون صلاحیت بالینی
نحوهی برگزاری آزمون صلاحیت بالینی
امروز قصد داریم در مورد آزمون صلاحیت بالینی مطلبی جامع خدمت شما ارائه دهیم. در این مقاله سعی داریم براساس سرفصلهای عنوان شده در ابتدای این مقاله صحبت کنیم.
در آزمون صلاحیت بالینی هدف آن است که پزشکان و متخصصین که اعضای هیات علمی دانشگاه هستند، در ایستگاههایی مشخص شده، قرارمیگیرند تا از هر دانشجو در مورد مطلبی خاص سوال بپرسند تا آمادگی دانشجویان را از نظر علمی و عملی در مورد مبحث مورد تخصص فرد ممتحن ارزیابی کند. در این آزمون همانطور که در شکل زیر مشخص شده افراد پشت در ایستگاههای مختلف میایستند. همانطور که در تصاویر مشخص است نحوهی برگزاری آزمون در سراسر دنیا به یک شکل میباشد. یعنی دانشجویان پشت درب ایستگاههای مختلف میایستند سپس به صورت چرخشی وارد ایستگاه بعدی میشوند. یعنی برای مثال اگر داوطلبی پشت در شمارهی یک قرار دارد و در شمارهی یک ایستگاه آزمون صلاحیت بالینی برای بررسی درس قلب و عروق میباشد، ایستگاه دوم یا در دوم مربوط به یکی دیگر از دروس داخلی و یا حتی مینور خواهدبود. به این شکل داوطلب بعد از خروج از ایستگاه فعلی وارد ایستگاه بعدی میشود. در هر ایستگاه متناسب با موضوع ایستگاه سوالاتی چه به صورت علمی و چه به صورت عملی از دانشجو پرسیده میشود. تا توانایی دانشجو در مورد کنترل ، منیجمنت و نحوهی برخورد وی با بیمار بررسی گردد. در هر ایستگاه معمولاً یک بیمار نما نیز حضور دارد. سعی بر این است که بیمار نما نیز خود یک پزشک باشد اما همیشه این مطلب مقدر نیست. اما چرا؟ چون سناریویی که به بیمارنما داده میشود معمولاً یک سناریوی تیپیک بیماری خاص است. برای مثال در هایپوتیروئیدی افزایش وزن ، ریزش مو و غیره از طریق بیمارنما برای شما عنوان میگردد لذا در این زمان بهتر است که فرد بیمارنما آشنایی کامل نیز با اصول مطلب عنوان شده داشته باشد. در غیراینصورت از بیمارنماهای حرفهای استفاده میشود. این بدین معنا است که بیمارنماهایی انتخاب میشوند که به صورت مکرر در آزمونهای صلاحیت بالینی نقش بیمار را بازی کردهاند. در ادامه با ورود شما در ایستگاههای مختلف توانایی شما در دروس مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد. در بین ایستگاهها به تناسب چیدمان ایستگاههای استراحت وجود دارد که در آن معمولاً یک میز پذیرایی همراه با آب و نوشیدنیها و سایر لوازم پذیرایی موجود است. تا به تواتر گذراندن تعداد مشخصی از ایستگاه شما بتوانید استراحت کرده و مجدداً وارد ایستگاه بعدی بشوید.
مطلب در مورد ایستگاههای استراحت و یا آزمون به این صورت است:
برای مثال در ایستگاه اول شما وارد ایستگاه قلب میشوید. یعنی توانایی شما در معاینه، و بررسی بیمار و تاپیکهای علمی از درس قلب مورد سنجش قرار میگیرد. هر ایستگاه زمان مشخصی دارد. برای مثال 5 دقیقه. با اتمام زمان به طور کلی توسط افرادی که خارج از ایستگاهها قرار دارند و یا اینکه توسط یک زنگ هشدار که به صدا درمیآید ایستگاههای افراد تغییر میکند. یعنی با به صدا درآمدن صدای زنگ شما از ایستگاه اول خارج شده و به ایستگاه دوم وارد میشوید. توجه بفرمایید که چیدمان قرارگیری داوطلبین در آزمون یک چیدمان رندوم است. یعنی ممکن است ایستگاه اول فردی ایستگاه قلب باشد ایستگاه دوم ایستگاه سایر دروس داخلی باشد ولی ایستگاه اول فرد بعدی از همان ایستگاه داخلی شروع شود. همانطور که در تصور بالا مشاهده میفرمایید، افراد پس از خروج از یک در وارد در بغلی میشوند به این صورت 1) آرایش چرخشی در برگزاری آزمون ایجاد میشود که در نهایت با یک دور کامل آزمون به پایان میرسد. (یک در کامل در اتاقهای محل برگزاری آزمون)
ایستگاههای آزمون
به طور کلی ایستگاههای آزمون شامل ایستگاههای دروس ماژور و دروس مینور میشوند به این صورت که ایستگاههای دروس ماژور به ترتیب شامل دروس داخلی، جراحی، اطفال و زنان میشوند. دروس مینور اما شامل ایستگاههایی نظیر رادیولوژی، ایستگاه ENT، ایستگاه چشم پزشکی، ایستگاه نورولوژی، ایستگاه ارتوپدی، البته نکتۀ اول، دقت کنید که از ایستگاههای مینور معمولاً تمامی ایستگاهها در آزمون شما وجود نخواهد داشت اما از ایستگاههای ماژور قطعاً تمامی ایستگاهها مورد پرسش قرار خواهند گرفت این بدین معناست که در ایستگاههای ماژور حداقل دروسی مانند قلب، غدد، روماتولوژی، نفرولوژی، هماتولوژی، انکولوژی، گوارش مورد سوال قرار خواهد گرفت در بخش جراحی، اطفال و زنان هم به همین صورت برای مثال در بخش زنان خونریزیهای بارداری به طور معمول یک سوال خواهد بود این بدین معناست که خونریزیهایی که در طی بارداری اتفاق میافتد که یک نشانه ابنورمال است به چه علتی میباشد یا برای مثال مدیریت ویار حاملگی از سوالاتی میباشد که در بخش زنان از شما پرسیده میشود. در بخش داخلی به طور معمول قلب یک ایستگاه ثابت است و احیا نیز پای ثابت این بخش میباشد. در بخش اطفال یه طور مثال واکسیناسیون و اورژانسهای اطفال، نحوۀ تزریق واکسن و انواع واکسنهای گوناگون مورد سوال قرار میگیرند.
در بخش جراحی ممکن است نمونههایی از شکم حاد خونریزی گوارشی و سایر کیسهای جراحی برای شما مطرح شود.
ایستگاههای دروس مینور
ایستگاههای دروس مینور معمولاً به صورت ثابت شامل چند ایستگاه میشوند یعنی در آزمون شما همۀ ایستگاههای مینور وجود نخواهد داشت و در حقیقت وجود سوال در یک ایستگاه مینور خاص براساس حضور هیئت علمی آن مبحث تعیین خواهد شد اما ایستگاههای مینور بر اساس دروس رادیولوژی، ENT، چشم پزشکی، ارتوپدی، روانپزشکی میباشند.
یکی از سوالات ثابت در بخش روانپزشکی افرادی هستند که با انگیزه خودکشی به شما مراجعه میکنند مرخص کردن بی علت این افراد یکی از تصمیمگیرندههای اصلی قبولی شما در این ایستگاه میباشد فردی که با انگیزۀ خودکشی به شما مراجعه میکند در قدم اول باید تحت نظر و بستری شود تا مشخص شود علت این انگیزه چیست.
بنابراین این یکی از سوالات تعیین کننده بخش روانپزشکی نیز میباشد در ادامه در بخش رادیولوژی در ایستگاه رادیولوژی تصاویری به شما ارائه میگردد که برای مثال نمونههایی از تصاویررادیولوژی گوارشی Chest x ray (CXR) می باشد. برای مثال تصاویر رادیولوژیک هموتوراکس و غیره نیز مورد بررسی قرار میگیرند در بخش ENT خونریزیهای ادامهدار بینی ممکن است نمونههایی از سوالات رایج و شستشوی گوش از سوالات رایج این بخش باشد لذا آشنایی با پروسیجرهای عملیِ هر بخش نیز حائز اهمیت است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد برای مثال در خونریزی بینی، پک کردن بینی سوال رایجی در ایستگاه ENT می باشد.
در ایستگاه چشم پزشکی نیز عفونتهای چشمی و غیره مورد سؤال قرار میگیرد. تجویز شما در مورد عفونتهای چشمی و غیره. در بخش نورولوژی در مورد رادیوکولوپاتیها و آزمونهای اختصاصی نورولوژی مانند هیلتوشین، فینگر تو نوز، بررسی باونسکی ساین مورد ارزیابی قرار میگیرند سایر ایستگاههای آزمون در بخشهای مینور در صورت وجود شامل ایستگاه پوست بررسی ضایعات تصاویر رایج از بیماریهای پوستی و تجویز داروهای مختلف میباشد.
در بخش ارتوپدی اورژانسهای ارتوپدی بسیار حائز اهمیت است. در بخش انکولوژی نحوۀ قرار دادن سون فولی از سوالات رایج میباشد. بنابراین حالا که با جزئیات هر کدام از ایستگاهها آشنایی پیدا کردید به ادامۀ این مقاله میپردازیم.
آمار و ارقام و قبولی آزمون چطور است.
آزمون صلاحیت بالینی آزمونی است که در آن معیارهای توانایی شما در مدیریت و درمان بیمار مورد بررسی قرار میگیرد و تواناییهای شما در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. اخیراً دیده میشود برخی موسسات از آمار و ارقامی از قبولی در آزمونهای صلاحیت بالینی در صفحات مجازی صحبت میکنند به طور کلی باید گفت در آزمون صلاحیت بالینی هیچ رقابتی وجود ندارد چه میان شماو افرادی که در آزمون وجود دارند و یا سایر همگروهیهای شما که به صورت مجزا در سایر آزمونهای صلاحیت بالینی در تاریخهای متفاوت شرکت میکنند.
آزمون صلاحیت بالینی یک آزمون به اصطلاح Pass/fail یعنی آزمونی که یا قبول میشوید یا مردود البته نتیجۀ آزمون نیز در برخی موارد به شما ارائه میشود برای مثال ایستگاههای دروس ماژور را به طور کلی پاس کردهاید و ایستگاههای دروس مینور را 3 ایستگاه را برای مثال پاس کردهاید اما هیچ آمار رتبهبندی و نمره کلی در این آزمون وجود ندارد پس فریب آمار و ارقام را نخورید.
در آزمون صلاحیت بالینی هدف ارزیابی تواناییهای پزشکی شما در مواجهه با بیمار میباشد چون با قبولی در این آزمون و اتمام دوره پزشکی عمومی شما مجوز کار پیدا خواهید کرد پس بنابراین آنچه در این مرحله برای ممتحن مورد اهمیت واقع میشود تواناییهای شخص شما میباشد و هیچ انگیزه رقابتی در این آزمون وجود ندارد بنابراین نمره کلی نیز در این آزمون به شما ارائه نمیشود یا شما قبول میشوید یا مردود.
قبولی شما ضامن ادامه مرحله است و مردود شدن شما نیازمند شرکت مجدد در آزمون و تا زمانی که حائز شرایط لازم برای قبولی در آزمون گردید و از نظر فرد ممتحن شرایط بالینی مدیریت بیمار را داشته باشید پس به طور کلی نه آمار و ارقام قبولی در این آزمون مهم است نه رتبهبندیای در آن وجود دارد و نه حتی نمرهبندی کلیای در پایان آزمون به شما ارائه میشود که شما را از سایر افراد متمایز کند.
برگزاری آزمون در آمریکا:
دیدگاهتان را بنویسید